Frågor och svar

Hur är hyreskontraktet utformat?

Hyresvärd för lägenheterna är Ljusdals kommun, du hyr din lägenhet i andra hand. Hyran varierar beroende på lägenhetens storlek. Personer över 65 år kan söka bostadstillägg hos Pensions­myndigheten.

Vad behöver jag i/till min nya lägenhet?

I din lägenhet finns redan en säng, sedan är det möjligt att möblera efter eget tycke och smak. Varje lägenhet är utrustad med ett litet kök där det finns kylskåp och kokplattor samt plats för förvaring av eget porslin. Alla lägenheter är utrustade med toalett och dusch.
Du som hyr tar med eget sänglinne, täcke, kuddar och handdukar.

Märkning av kläder?

För att undvika förväxling av tvätt är det viktigt att dina textilier är märkta med namn.

Vad innefattar inackorderingsavgiften?

Inackorderingsavgiften innefattar personlig omvårdnad utifrån behov, trygghetslarm, vardagsrehabilitering, TV-licens och förbrukningsartiklar (rengöringsmedel, tvättmedel, toapapper, inkontinensskydd, sjukvårdsartiklar och liknande). I servicen ingår också tvätt av kläder och sängkläder, strykning, grundstädning och daglig hygienstädning.

Inackorderingsavgiften baseras på din inkomst och förmögenhet. Utöver det betalar du en matavgift och elavgift.

Storstädning, fönsterputs, gardinbyte och urstädning ingår inte i inackorderingsavgiften.

Vad innebär kontaktmannaskap?

När du flyttar in får du en kontaktman som har ett extra ansvar för dig och kontakten med dina anhöriga. Som kontaktmän hjälper vi dig också att ansvara för en mindre summa pengar som kan låsas in i ett värdeskåp i varje lägenhet.

Vid behov av följeslagare är det i första hand dina anhöriga som följer med dig. Om detta inte är möjligt försöker vi att hjälpa till.

Ingår hemförsäkring?

Nej, hemförsäkring ingår inte. Den som vill teckna hemförsäkring gör det själv.

Om jag blir sjuk, vad händer då?

Dagtid måndag till fredag finns det sjuksköterskor nära till hands. Dygnet runt och helger kan vi som personal alltid komma i kontakt med jourhavande sjuksköterska. Läkaren kommer hit till boendet regelbundet och då finns möjlighet till hembesök.

Om jag är i behov av hjälp från arbetsterapeut eller fysioterapeut, kan det ordnas hos er?

Kommunen har egna arbetsterapeuter och fysioterapeuter. De gör hembesök när behov uppstår.

Om du inte har fått svar på dina frågor kontakta

Tf. verksamhetschef
Tanja Westerblom
0651-76 15 40
tanja.westerblom@ljusdal.se

Enhetschef Solgården
Maria Berthilsson
0651-188 93
maria.bertilsson@ljusdal.se