Frågor & svar

Hur är hyreskontraktet utformat?

Hyresvärd för lägenheterna är Ljusdals kommun, du hyr din lägenhet i andra hand. Hyran varierar beroende på lägenhetens storlek. Personer över 65 år kan söka bostadstillägg hos Pensions­myndigheten.

Vad behöver jag i/till min nya lägenhet?

I din lägenhet finns redan en säng, sedan är det möjligt att möblera efter eget tycke och smak. Varje lägenhet är utrustad med ett litet kök där det finns kylskåp och kokplattor samt plats för förvaring av eget porslin. Alla lägenheter är utrustade med toalett och dusch.
Du som hyr tar med eget sänglinne, täcke, kuddar och handdukar.

Märkning av kläder?

För att undvika förväxling av tvätt är det viktigt att dina textilier är märkta med namn.

Vad innefattar inackorderingsavgiften?

Inackorderingsavgiften innefattar personlig omvårdnad utifrån behov, trygghetslarm, vardagsrehabilitering, TV-licens och förbrukningsartiklar (rengöringsmedel, tvättmedel, toapapper, inkontinensskydd, sjukvårdsartiklar och liknande). I servicen ingår också tvätt av kläder och sängkläder, strykning, grundstädning och daglig hygienstädning.

Inackorderingsavgiften baseras på din inkomst och förmögenhet. Utöver det betalar du en matavgift och elavgift.

Storstädning, fönsterputs, gardinbyte och urstädning ingår inte i inackorderingsavgiften.

Vad innebär kontaktmannaskap?

När du flyttar in får du en kontaktman som har ett extra ansvar för dig och kontakten med dina anhöriga. Som kontaktmän hjälper vi dig också att ansvara för en mindre summa pengar som kan låsas in i ett värdeskåp i varje lägenhet.

Vid behov av följeslagare är det i första hand dina anhöriga som följer med dig. Om detta inte är möjligt försöker vi att hjälpa till.

Ingår hemförsäkring?

Nej, hemförsäkring ingår inte. Den som vill teckna hemförsäkring gör det själv.

Om jag blir sjuk, vad händer då?

Dagtid måndag till fredag finns det sjuksköterskor nära till hands. Dygnet runt och helger kan vi som personal alltid komma i kontakt med jourhavande sjuksköterska. Läkaren kommer hit till boendet regelbundet och då finns möjlighet till hembesök.

Om jag är i behov av hjälp från arbetsterapeut eller fysioterapeut, kan det ordnas hos er?

Kommunen har egna arbetsterapeuter och fysioterapeuter. De gör hembesök när behov uppstår.

Finns det möjlighet att få klippa håret och få fotvård hos er?

Vi har både en frisör och en fotvårdare som kommer till oss efter tidsbokning. Vi hjälper dig gärna att boka tid om du vill.

Frågor och svar korttidsboendet Nickeln

Vad behöver jag ha med mig när jag är på korttids?

  • Märkta kläder
  • Hygienartiklar
  • Mediciner och aktuell medicinlista
  • Pengar till resan och ifall du behöver fotvård, hårvård eller liknande
  • Ytterkläder så vi kan vistas utomhus

Handdukar, sänglinne och inkontinensskydd ingår.

Finns det möjlighet för mig att träffa läkare under min vistelse på korttids?

Om du behöver akut läkarvård så ordnar vi det här. I övrigt bokar du tid hos din husläkare när du är hemma.

Om jag är i behov av hjälp från arbetsterapeut eller fysioterapeut, kan det ordnas hos er?

Kommunen har egna arbetsterapeuter och fysioterapeuter. De gör hembesök när behov uppstår.

Finns det möjlighet att få klippa håret och få fotvård hos er?

Vi har både en frisör och en fotvårdare som kommer till oss efter tidsbokning. Vi hjälper dig gärna att boka tid om du vill.

Om du inte har fått svar på dina frågor kontakta

Tf. verksamhetschef
Tanja Westerblom
0651-76 15 40
tanja.westerblom@ljusdal.se

Enhetschef Furugården
Lillemor Nordqvist
0651-185 93
lillemor.nordqvist@ljusdal.se

Annette Myhrberg
0651-185 21
annette.myhrberg@ljusdal.se