Säkerhet & bedrägeriförsök
Varning för bedrägeri!
Det finns bedragare som försöker lura till sig information och pengar. Det kan ske i e-post, på webbplatser, via telefonsamtal och SMS. Nyligen drabbades biblioteksanvändare i Stockholmsområdet av bedrägeriförsök. De blev kontaktade av någon som utgav sig för att vara biblioteksanställd. Ingen användare av biblioteken i Ljusdals kommun har drabbats men vi vill passa på att uppmärksamma vikten av källkritik.
- Det är viktigt att alltid vara källkritisk. Klicka aldrig på länkar i mail och på webbplatser som du känner dig tveksam till. Kontrollera alltid vem eller vilka som är avsändare.
- Verkar informationen/budskapet du får allt för otroligt eller till och med orimligt är det säkerligen inte sant.
- Logga aldrig in med Bank-ID på någon annans uppmaning, t ex i ett telefonsamtal (om det inte är du själv som initierat kontakten). Din bank kommer aldrig att ringa upp dig och be dig logga in med Bank-ID. Det gör inte heller vi på biblioteken i Ljusdals kommun. Misstänker du att någon försöker lura dig ska du avsluta samtalet direkt.
Vill du veta mer om telefonbedrägerier, och hur du skyddar dig mot dem, rekommenderar vi den här texten från Post- och telestyrelsen.
På webbplatsen Digitala jag kan du läsa mer om säkerhet och integritet på nätet.
Hos Internetstiftelsen hittar du viktig och bra information om källkritik.
Har du frågor är du välkommen att kontakta ditt lokala bibliotek. Här kan du också läsa om hur vi behandlar dina personuppgifter.
Relaterade sidor
Dela denna sida: