Lex Sarah-utredning efter händelser på boende

Ljusdals kommun har inlett en utredning i enlighet med lex Sarah, efter att medarbetare på ett särskilt boende har rapporterat in händelser som kan innebära missförhållanden inom verksamheten.

Händelserna (som också har polisanmälts) rör möjliga sexuella ofredanden mellan boende på ett särskilt boende i Ljusdals kommun. Utredningen ska ha till syfte att granska händelseförlopp och eventuellt revidera rutiner för att förhindra att liknande situationer uppstår igen. Anhöriga till de berörda, och personalen på det aktuella boendet, är informerade.

"Vi tar alla oönskade händelser på stort allvar, det är ett led i vårt kvalitetsarbete för att våra boende och vår personal ska känna sig trygga inom våra verksamheter. Därför har vi gjort både en polisanmälan gällande händelserna, och en Lex Sarah-anmälan för att undersöka om vi har gjort allt vi ska för att sådan här inte ska kunna hända", säger verksamhetschef Iréne M. Ilonen.

 

Vad är en lex Sarah-anmälan?

 

Kommuner kan göra en lex Sarah-anmälan för att identifiera och åtgärda allvarliga missförhållanden eller risker för missförhållanden inom socialtjänstens verksamheter.

Syftet med anmälan är att säkerställa att personer som är beroende av stöd och omsorg får en trygg och säker vård, fri från brister som kan skada deras välbefinnande. Anmälan är ett verktyg för att tidigt upptäcka och rätta till problem, både genom att åtgärda specifika brister och genom att förbättra rutiner och arbetsmetoder inom verksamheten. Det är en viktig del i kommunens ansvar att värna om kvalitet och säkerhet inom socialtjänsten.