Framtagande av generalplan för Ljusdals kommun
- ny långsiktigt och hållbar struktur för förskolor och skolor

Ljusdals kommun arbetar fram en ny struktur för förskolor och skolor. Det gör vi för att kommunens förskolor och skolor fortsatt ska ha en bra pedagogisk verksamhet, god arbetsmiljö och utbildningsplatser till alla barn och elever.
En skolstruktur beskriver vilka förskolor och skolor som ska finnas i ett område. När kommunen arbetar med en förändrad skolstruktur ser vi över vilka lokaler som ska användas för olika verksamheter, vilka lokaler som behöver byggas om och ifall kommunen behöver bygga nya skolor eller flytta barn/elever.
I uppdraget ingår översyn och långsiktig planering för kommunens alla skolenheter: förskola, grundskola, anpassad grundskola, gymnasieskola och vuxenstudier.
Utredningen syftar främst till att se över:
- Den demografiska utmaningen med minskade barn- och elevkullar
- Skollokalernas underhåll- och renoveringsbehov
- Skolorganisationens effektivitet och kvalitet
Varför behövs en förändrad skolstruktur i vår kommun?
Färre antal barn
Vi blir allt färre invånare i Ljusdals kommun, och vår "skolkostym" (antalet skolenheter och deras placering) är baserad på när kommunen hade många fler barn och unga. Prognosen är att vi kommer fortsätta att bli fler i åldersgruppen 65+, och färre barn, unga och personer i arbetsför ålder. När vi blir färre påverkas den statliga ersättningen, och vi får därför mindre pengar att röra oss med.
Även om vi satt som mål att bli fler invånare till år 2030 så är alltså vår skolstruktur redan idag organiserad på gamla siffror, och vi behöver anpassa oss till den nya verkligheten.
Uppdraget att ta fram en ny skolstruktur, en så kallad generalplan, handlar om att vi måste ha en hållbar och långsiktig plan för en resurseffektiv utbildningsförvaltning. Hur ska skolornas lokaler se ut, och hur kan vi lägga mer pengar på undervisning, lärare och andra kvalitetshöjande åtgärder?
Skollokalernas underhåll- och renoveringsbehov
Många av våra skollokaler och förskolelokaler byggdes under 1960- och 1970-talen. Nu finns det stora behov av att renovera lokalerna, vilket innebär att kommunen kommer att ha stora kostnader för att renovera, bygga om och bygga nytt framöver. Detta inkluderar även utemiljön på flera av våra skolenheter.
Lokaler behöver vara anpassade efter dagens krav och behov för förskola och skola. En funktionell lärmiljö behöver anpassas med bra akustik och ljus, utrymmen för arbetsrum, vilorum samt konferens- och mötesrum för personal. Det behöver även finnas grupprum i anslutning till lärosalar och gemensamma ytor.
Lokalerna ska skapa förutsättningar för förskolan och skolan att klara sitt utbildningsuppdrag och tillgodose elevers rätt till likvärdig skola. Lokalerna ska vara anpassade efter de förändrade och utökade krav som ställs på skolans verksamhet.
Skolorganisationens effektivitet (med avseende på delningstal och fyllnadsgrad)
- Staten har infört krav på lärarlegitimation. Det innebär att lärarna undervisar i färre ämnen där de har större ämneskunskaper. En skola behöver ha olika lärare i olika ämnen, vilket innebär att det är svårt att erbjuda heltidstjänster på mindre skolor.
- Förskolan är sedan 2010 en egen skolform som bedriver utbildning och undervisning. De som är ansvariga för undervisningen är legitimerade förskolelärare.
- Den ökande lärarbristen bidrar till att skolorna har svårare att rekrytera personal, särskilt där det inte går att erbjuda heltidstjänster. Vi behöver arbeta för att vara en attraktiv arbetsgivare och för att säkerställa kompetensförsörjning på sikt, samt bibehålla och kompetsensutveckla befintlig personal.
- Alla elever har rätt till en elevhälsa som arbetar främjande och förebyggande i ett elevhälsoteam. I elevhälsoteamet ingår kurator, skolsköterska, specialpedagog och rektor. För att elevhälsan ska kunna arbeta främjande och förebyggande behöver de vara tillgängliga för eleverna på skolan.
- Elevgruppernas sammansättning har förändrats under tid vilket innebär större krav på olika lärarkompetenser. Det gäller exempelvis undervisning i modersmål och speciella anpassningar i lärmiljön.
Bakgrund och historik för uppdraget
Utbildningsförvaltningen har fått i uppdrag av Utbildningsnämnden att ta fram en "generalplan", genom att utreda och föreslå en struktur för skolor och förskolor. Syftet med generalplanen är att den ska ge en tydlig riktning för hur skolan i Ljusdals kommun ska utvecklas samt hur resurserna ska användas på effektivaste sätt. Målet är att planen som tas fram ska ligga till grund för fortsatt arbete med att skapa förutsättningar för en långsiktigt hållbar skola inom Ljusdals kommun.
Så arbetar vi med att utreda skolstrukturen
Tjänstepersoner från flera av kommunens förvaltningar arbetar tillsammans med utomstående sakkunniga för att ta fram ett förslag till beslut om skolstrukturen.
Utredningen presenterades för utbildningsnämndens politiker 31 maj 2024. I december 2024 tog nämnden ett inriktningsbeslutet där det framgår hur nämnden önskar att arbeta vidare med skolorna i Ljusdals kommun. Inriktningsbeslutet sänds till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige som har beslutsrätt över skolenheter och ekonomiska ramar.
Vad har gjorts hittills i processen?
April 2023
Utbildningsnämnden (UN) ger Utbildningsförvaltningen (UF) i uppdrag att ta fram en generalplan för skolorna i Ljusdals kommun. Uppdraget omfattar kommunens samtliga skolenheter från förskola, grundskola, gymnasium samt vuxenstudier. I uppdraget ingår att kartlägga befintlig skolstruktur, sammanställa underhålls- och renovering av verksamheternas lokaler samt genomföra lokalutredningar för Järvsö skola F-9, Färila skola F-9 och Propellerns förskola.
Maj 2023
Arbetet med generalplan påbörjas och ett stort fokus läggs på att ta fram statistik och underlag gällande befintliga enheters verksamhet och underhållsbehov.
Förstudie Färila skola F-9 är ett eget ärende och kommunstyrelsen (KS) ger det kommunala fastighetsbolaget Ljusdalshem i uppdrag att utreda ärendet vidare. Tidigare under året har ett första förslag för Färila skola F-9 tagits fram i samverkan med verksamheten. Stora brister utpekats vad gäller arbetsmiljö och pedagogiska förutsättningar samt inomhusklimat i skolan.
Juni-augusti 2023
Moduler för att kunna åtgärda arbetsmiljörisker för elever och personal beställs och grundarbete för etablering av dem påbörjas i Färila skola.
September 2023
Delpresentation av framtagen statistik – arbetsmaterial - för UN.
Tidsplan för generalplansarbetet justeras och förlängs.
Oktober - december 2023
Lokalutredning gällande Järvsö skola F-9 och Propellerns förskola startas och genomförs i samverkan med arkitekt och verksamhet.
Förstudie pågår för Färila skola F-9, förslag 2 tas fram i dialog med arkitekt och verksamhet.
Verksamheten flyttar in i modulerna i Färila skola.
Januari 2024
Stort fokus på kapacitet och funktionell lärmiljö för alla skolenheter. Utredning av strategisk karaktär av Slottegymnasiet – hållbar gymnasieskola genomförs. Tjänsterapporter (utlåtande) angående lokalutredningar gällande Järvsö skola F-9 och Propellerns förskola tas fram.
Februari 2024
Förstudie Färila skola, förslag 3 tas fram av Ljusdalshem och samtliga tre förslag presenteras av Ljusdalshem på KS. Yttrande angående Färila skola förslag 3 sänds till UN som hänvisar till arbetet med generalplanen.
Mars 2024
Presentation av nuläge samt tjänsterapporter för Järvsö skola F-9 och Propellerns förskola för UN.
Upphandling sker av extern konsult för externt analys- och förankringsstöd. Ensolution AB anlitas och deras uppdrag fastställs till att arbeta med sammanställningen av befintlig skolstruktur, lokalbehovsplanering, analys av dokument och data, genomföra intervjuer och workshops. Särskilt fokus sätts på den demografiska utmaningen med minskade barn- och elevkullar, skollokalernas underhåll- och renoveringsbehov samt skolorganisationens effektivitet med avseende på delningstal och fyllnadsgrad.
April 2024
Intervjuer genomförs med politiker, rektorer fackliga representanter och lokala skyddsombud, tjänstepersoner från Ljusdals kommun och Ljusdalshem. Insamling av dokument samt analysarbete. Informationsmöten och workshops hålls för skolpersnoal, rektorer, fackliga representanter och lokala skyddsombud, tjänstepersoner inom kommunen, politiker från kommunstyrelsen och utbildningsnämnen. Utbildningsförvaltningens personal får svara på en digital enkät. Ett digitalt informationsmöte hålls för allmänheten den 25e april.
Maj 2024
Allmänheten svarar på en digital enkät och svaren analyseras. Vårdnadshavare/allmänhet bjuds in till informationsmöten på varje skolenhet och fler möten genomförs runt om i kommunen. En slutrapport tas fram innehållandes olika scenarion och förslag för framtida skolstruktur för Ljusdals kommun. Slutrapporten presenteras för Utbildningsnämnden den 31a maj.
December 2025
Inriktningsbeslut tas i Utbildningsnämnden. Se avsnittet "Tidsplan: Nuläge".
Tidsplan: Nuläge
I december 2024 tog nämnden ett inriktningsbeslut där det framgår hur nämnden önskar att arbeta vidare med skolorna i Ljusals kommun. Inriktningsbeslutet sänds till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige som har beslutsrätt över skolenheter och ekonomiska ramar.
I UNs inriktningsbeslut föreslås kommunmäktige att besluta:
Förskolan:
- Utbildningsnämnden ska möta de kommande årens barnprognoser och faktiska utfall, samt utveckla ett systematiskt arbete för ändamålet, där investeringar sker med långsiktighet i fokus.
- Utbildningsnämnden ska säkerställa minst en förskola i orter där grundskolor finns.
Grundskolan:
- Färila: Fortsatt F-9 skola
- Järvsö: Nybo skola avvecklas och eleverna flyttas till Järvsö skola, som blir en fysiskt sammanhållen F-9 skola med lokaler anpassade för ändamålet.
- Los: Fortsatt F-9 skola
- Ljusdal: Stenhamreskolan, Gärdeåsskolan och anpassad grundskola samordnas i en sammanhållen F-9 skola i Ljusdals centralort, med lokaler anpassade för ändamålet.
- Tallåsen: Fortsatt F-6 skola
Slotteområdet:
- Kommunstyrelsen får i uppdrag att utreda hur Slotteområdets lokaler bäst ska användas utifrån framtida behov.
Färila skola:
En ombyggnad av Färila skola ska särskilt prioriteras och ska ske skyndsamt.
Färila skola, har ett stort behov av nya lokaler. Ärendet diskuterades av KSAU samt på KS-beredningen i december/januari 2024/2025 och man gjorde en tidslinje för processen. För att Kommunstyrelseförvaltningen (KF) våren 2025 ska kunna fatta ett beslut om generalplan för skolan, där en ombyggnation av Färila skola särskilt prioriteras, så måste Kommundirektören ta fram ”uppdaterade kalkyler samt kontinuitetsplaner för de olika alternativen gällande Färila skola”.
Arbetet med dessa uppdaterade kalkyler och kontinuitetsplaner har påbörjats, men försvåras av att de tre förslag som tidigare tagits fram grundade sig på ett högre elevunderlag (och därmed större kvadratmeteryta) än det nu justerade, lägre underlaget. Av den anledningen är det stor skillnad i både evakueringsbehov och kostnader beroende på om skolan ska byggas för 200, 300 eller 400 elever. Hittills har inget politiskt beslut fattats av Kommunfullmäktige om den exakta utformningen av Färila skola.
Mot bakgrund av detta kommer kontinuitetsplanerna inte att vara särskilt detaljerade. Syftet är snarare att ge en översikt över vilka beslut som krävs för vart och ett av de tre föreslagna alternativen. När Kommunfullmäktige senare fattar det slutgiltiga beslutet om Färila skolas framtida utformning, kommer därefter mer utförliga planer att tas fram.
Följande tidslinje visar det planerade fortsatta arbetet under våren 2025:
Tidpunkt | Åtgärd |
---|---|
Nov 2024 | Utbildningsnämnden fattar ett beslut om förslag på beslut till KF gällande skolstruktur. |
Dec 2024 | KSAU får protokoll från UN. Kommundirektören får i uppdrag att ta fram uppdaterade kalkyler och kontinuitetsplan för Färila skola. |
Jan – Feb 2025 | Ljusdalshem, Sektor Lärande samt Kommunledningskontoret tar fram uppdaterade kalkyler och övergripande kontinuitetsplaner för nuvarande alternativ 1, 2 och 3 för Färila Skola.
|
Feb-april 2025 | Kommunstyrelsens Arbetsutskott behandlar inriktningsbeslutet om skolstrukturen i Ljusdals kommun.
|
Mars 2025 | Långsiktig ekonomisk prognos med fokus på investeringsbehov presenteras. |
Mars-maj 2025 | Kommunstyrelsen fattar inriktningsbeslut om skolstrukturen i Ljusdals kommun som skickas till Kommunfullmäktige. |
Maj/juni 2025 | Kommunfullmäktige fattar inriktningsbeslut om skolstrukturen i Ljusdals kommun och ger Kommundirektören i uppdrag att ta fram en verkställandeplan för inriktningsbeslutet. |
Juni – nov 2025 | Förvaltningen tar fram en verkställandeplan som innehåller en handlingsplan, prioriteringsordning med tidsplan samt investerings- och driftskostnader för inriktningen. |
Okt 2025 | KSAU behandlar verkställandeplanen och fattar beslut om förslag på verkställande. |
Nov 2025 | KS behandlar verkställandeplanen och fattar beslut om förslag på verkställande. |
Dec 2025 | KF behandlar verkställandeplanen och fattar beslut om verkställande. |
2026 -> | Åtgärder genomförs i enlighet med verkställandeplanen. |
Syfte och mål med den nya skolstrukturen
- Syftet med generalplanen är att den ska ge en tydlig riktning för hur skolan i Ljusdals kommun ska utvecklas samt hur resurserna ska användas på effektivaste sätt.
- Målet är att planen som tas fram ska ligga till grund för fortsatt arbete med att skapa förutsättningar för en långsiktigt hållbar skola inom Ljusdals kommun.
Delrapport och medborgarenkät
Medborgarenkäten är avslutad. Sammanställning av svaren finns i högerspalten.
Måndag 6 maj 2024 lämnade Ensolution in en delrapport innehållandes tre olika scenarion på hur skolan i Ljusdals kommun kan utvecklas för att uppnå högre kvalitet. Nu kan du ta del av de tre olika scenariona och läsa om de utmaningar och möjligheter som finns och vad de innebär.
Allmänheten hade möjlighet att lämna tankar och förslag via en digital enkät där de ombads att tycka till om de tre scenariona. Enkäten var öppen fram till 17 maj och svaret var personligt. Man besvarade enkäten genom att logga in med bank-id. Alla inlämnade svar kommer sammanställas och analyseras. En sammanfattning av enkäten kommer att presenteras för utbildningsnämnden i samband med att ärendet tas upp.
Scenarioförslagen är framtagna utifrån konsultuppdraget att Ensolution ska ge svar på hur de ser att vi bäst kan skapa en kvalitativ skola i Ljusdals kommun anpassad för de krav och utmaningar vi står för idag.
Slutrapport
I maj 2024 presenterades Ensolutions slutrapport för Utbildningsnämnden.
Externt stöd
Ljusdals kommun har inte anställda experter som kan göra den här typen av utredningar. Istället köper vi in den när den behövs. Så är fallet i den här utredningen, och vi har därför tagit in externt stöd för vissa delar av generalplansarbetet.
Genom en direktupphandling har företaget Ensolution AB anlitats och deras uppdrag är att bland annat arbeta med sammanställningen av befintlig skolstruktur, lokalbehovsplanering, analys av dokument och data, genomföra intervjuer och workshops.
Vi har sett ett extra behov av ett externt analys- och förankringsstöd med särskilt fokus utifrån den demografiska utmaningen med minskade barn- och elevkullar, skollokalernas underhåll- och renoveringsbehov samt skolorganisationens effektivitet med avseende på delningstal och fyllnadsgrad.
Frågor / Synpunkter / Kontaktpersoner press
Har du frågor kring utredningen eller synpunkter du vill lämna in.
Vänd dig till kontaktcenter så hjälper vi dig.
Telefon - Kontaktcenter
0651-180 00
E-post
skolstruktur@ljusdal.se
Press/mediakontakter
Vänd dig till oss så hjälper vi till med vidareförmedlingen till rätt person.
Relaterade sidor
Relaterad information
Medborgarenkät och delrapport - 3 scenarion för skolstrukturen i Ljusdalskommun, 6 maj , 674.4 kB.
Presentation från digitalt informationsmöte skolutredning, 25 april , 1.8 MB.
Lyssna och se det digitala informationsmötet som hölls för allmänheten torsdag 25 april
Rapport skolstruktur Ljusdals kommun 24-05-04 , 2.7 MB.
Medborgardialog skolstruktur, sammanfattning , 251.8 kB.
Elevenkät ÅK 7-9, sammanfattning , 163.2 kB.
Personalenkät, sammanfattning , 19.5 MB.
April 2024: FAQ samt film med frågor och svar av Utbildningsnämndens ordförande Henrik Estander
Dela denna sida: