E-faktura

Här finns information för dig som vill ta emot eller skicka en e-faktura till Ljusdals kommun.

Ta emot e-faktura från Ljusdals kommun

Ljusdals kommun erbjuder alla privatpersoner att ta emot elektronisk faktura istället för pappersfaktura.

Det som krävs av dig är att du har en internetbank med betalservice och att du anmäler dig där. Sök på Ljusdals kommun i internetbankens förteckning över organisationer som kan erbjuda e-faktura. Klicka sedan på länken till kommunens sida för att välja betalsättet e-faktura.

Informationen om betalda e-fakturor ligger kvar i 18 månader. När du gått igenom och godkänt en e-faktura gör du betalningen som vanligt i internetbanken. Alla fakturauppgifter som till exempel belopp, förfallodatum och OCR-nummer är där automatiskt ifyllda.

Skicka e-faktura till Ljusdals kommun

Fakturor som skickas till Ljusdals kommun ska, enligt lag, skickas som e-fakturor. Använd er av Peppol eller Svefaktura.

  • Från och med den 1 januari 2025 krävs en referenskod på alla fakturor som skickas till Ljusdals kommun. Kontakta din beställare för att få tillgång till referenskoden. Alla fakturor som inte har en korrekt referenskod returneras till avsändaren.
  • Ljusdals kommuns PEPPOL-ID är 0007:2120002320. De format som Ljusdals kommun kan ta emot i PEPPOL nätverket är PEPPOL BIS Billing 3 och Svefaktura 1.0.

  • Ett annat alternativ är att använda vår VAN-tjänst via vår VAN-partner CGI. Ljusdals kommun tar emot e-faktura i följande format: Svefaktura. Vårt parts-id är Org.nr: 2120002320 eller GLN/Org.nr: 7362120002320.

  • Observera att PDF inte räknas som e-faktura och är därför inte ett godkänt format.