- Kassalikviditet kommunen, (%)
Omsättningstillgångarna minus förråds-, lager- och exploateringstillgångar dividerade med kortfristiga skulder. Beskriver kommunens betalningsförmåga på kort sikt, vid värdet 100 klarar man precis sina kortfristiga ekonomiska åtaganden. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03105 (N03105 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kassalikviditet kommunkoncern, (%)
Koncernens omsättningstillgångar dividerat med koncernens kortfristiga skulder. Beskriver koncernens betalningsförmåga på kort sikt. Vid värdet 100 klarar man precis sina kortfristiga ekonomiska åtaganden. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03109 (N03109 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Långfristiga skulder kommunkoncern, kr/inv
Långfristiga skulder kommunkoncern, tkr dividerat med antal invånare totalt 31/12. Avser långfristiga skulder, det vill säga skulder som förfaller till betalning senare än ett år från bokslutsdagen.Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03055 (N03055 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Nettokostnadsavvikelse totalt (exkl. LSS), andel (%)
Avvikelse i procent mellan total nettokostnad och total referenskostnad för förskola, fritidshem, grundskola, gymnasieskola, individ- och familjeomsorg och vård och omsorg om äldre, kr/inv. År 2015 ersattes förskola och skolbarnomsorg med förskola och fritidshem (dvs exkl pedagogisk omsorg). Nettokostnad är bruttokostnad minus bruttointäkt. Referenskostnaden bygger på nettokostnader och strukturvariabler för det aktuella året. Se nettokostnadsavvikelse för respektive verksamhetsområde för information om vilka variabler som ingår i beräkningen. Positiva värden indikerar högre kostnadsläge än statistiskt förväntat och negativa värden ett lägre kostnadsläge än statistiskt förväntat. Från och med 2019 beräknas nettokostnadsavvikelse på ett nytt sätt pga förändringar i kostnadsutjämningen. Detta påverkar jämförbarheten med tidigare år. Källa: SKR.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N00097 (N00097 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Självfinansieringsgrad för kommunens investeringar, andel (%)
Årets resultat plus avskrivningar i procent av kommunens nettoinvesteringar. Observera att efter 2020 års förändrade redovisningsprinciper kan exploateringsersättning finnas i både täljaren (årets resultat) och nämnaren (investeringsinkomster). Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03103 (N03103 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Skattesats till kommun (%)
Skattesats till kommun. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N00901 (N00901 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Soliditet inkl pensionsåtag. kommun, (%)
Eget kapital minskat med det pensionsåtaganden som är intjänade före 1998 och som anges som en ansvarsförbindelse kommunen, dividerat med tillgångar kommunen. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03002 (N03002 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Soliditet inkl pensionsåtag. kommunkoncern, (%)
Eget kapital minskat med det pensionsåtaganden som är intjänade före 1998 och som anges som en ansvarsförbindelse kommunkoncernen, dividerat med tillgångar kommunkoncernen. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03034 (N03034 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Verksamhetens nettokostnader enligt resultaträkningen kommun, kr/inv
Verksamhetens nettokostnader dividerat med antal invånare totalt 31/12. Verksamhetens nettokostnader är summan av verksamhetens intäkter minus kostnader för avskrivningar och verksamhetskostnader. Nettokostnaden blir negativ eftersom kostnaderna är högre än verksamhetens intäkter. Nettokostnaden visar hur stor del av verksamheten som kommunen måste finansiera med skattemedel, generella statsbidrag och utjämning samt räntenetto. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03011 (N03011 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Årets resultat som andel av skatt & generella statsbidrag kommun, (%)
Årets resultat dividerat med summan av skatteintäkter, generella statsbidrag och utjämning, kommun. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03102 (N03102 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Årets resultat som andel av skatt & generella statsbidrag kommunkoncern, (%)
Kommunkoncernens resultat före extraordinära poster dividerat med summan av skatteintäkter och generella statsbidrag. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03112 (N03112 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
Vad kostar verksamheten, jämförelser mellan nyckeltal
I kategorierna nedan kan du jämföra nyckeltal samt kostnader inom olika områden.
För varje nyckeltal så visas dels en graf över hur det har utvecklats under de år som Kolada har data för, dels en beskrivning av nyckeltalet och det så kallade API-anrop som används för att hämta data från Kolada.
Vill du se exakt vilka värden som gäller från år till år så, håll pekdonet över prickarna på grafen.
Folkmängd i Ljusdals kommun: 18 771 st. (2022-12-31) enligt SCB
Nyckeltal från Ljusdal
Ekonomi
- Finansiella nyckeltal kommun11 nyckeltal
- Kassalikviditet kommunen, (%)
- Kassalikviditet kommunkoncern, (%)
- Långfristiga skulder kommunkoncern, kr/inv
- Nettokostnadsavvikelse totalt (exkl. LSS), andel (%)
- Självfinansieringsgrad för kommunens investeringar, andel (%)
- Skattesats till kommun (%)
- Soliditet inkl pensionsåtag. kommun, (%)
- Soliditet inkl pensionsåtag. kommunkoncern, (%)
- Verksamhetens nettokostnader enligt resultaträkningen kommun, kr/inv
- Årets resultat som andel av skatt & generella statsbidrag kommun, (%)
- Årets resultat som andel av skatt & generella statsbidrag kommunkoncern, (%)
- Kostnader för olika verksamheter24 nyckeltal
- Kostnad affärsverksamhet, kr/inv
Bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner för kommunens löpande affärsverksamheter dividerat med antal invånare i kommunen den 31/12. Avser verksamheter inom områderna Näringsliv och bostäder, Kommunikationer samt Energi, vatten och avfall. Avser affärsverksamhet bedriven i förvaltningsform. Källa: SCB:s Räkenskapssammandrag.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N45030 (N45030 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kostnad arbetsmarknadsåtgärder, kr/inv
Bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner för arbetsmarknadsåtgärder, dividerat med antal invånare i kommunen den 31/12. Avser kommunens sysselsättningsfrämjande insatser och arbetsmarknadsåtgärder som finansieras helt eller delvis av kommunen. Här ingår personal på arbetsmarknadsverksamheten och arbetssökande som deltar i arbetsmarknadsåtgärder eller som fått kommunala anställningar, vilka erbjuds i syfte att mildra verkningarna av arbetslöshet. Även kommunens kostnader för arbetsmarknadsinsatser inom samordningsförbund ingår. Avser samtlig regi. Källa: SCB:s Räkenskapssammandrag.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N40008 (N40008 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kostnad egentlig verksamhet, kr/inv
Bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner för kommunens löpande egentliga verksamheter (huvudsakligen skattefinansierad) dividerat med antal invånare i kommunen den 31/12. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N00095 (N00095 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kostnad flyktingmottagande, kr/inv
Bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner för flyktingmottagande, dividerat med antal invånare i kommunen den 31/12. Avser kostnader för flyktingar som tas emot inom ramen för det kommunala flyktingmottagandet och för vilka kommunen erhåller statlig ersättning. Under den tid kommunen får ersättning för personen från MIgrationsverket redovisas här kostnader för mottagning och introduktion av flyktingar, administration, tolkar, ekonomiskt bistånd, introduktionsersättning för flyktingars försörjning samt genomgångsbostäder som bebos av flyktingar och som inte finansieras med försörjningsstöd, introduktionsersättning eller extraordinär ersättning från Migrationsverket. Omfattar även ensamkommande flyktingbarn. Avser samtlig regi. Källa: SCB:s Räkenskapssammandrag.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N40007 (N40007 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kostnad fritidsverksamhet, kr/inv
Bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner inom fritidsområdet, dividerat med antal invånare 31/12, Avser allmän fritidsverksamhet, idrotts- och fritidsanläggningar samt fritidsgårdar. Avser samtlig regi. Källa: SCB:s Räkenskapssammandrag.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N09102 (N09102 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kostnad individ- och familjeomsorg, kr/inv
Bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner för individ- och familjeomsorgen, inkl. familjerätt och familjerådgivning dividerad med antalet invånare i kommunen den 31/12. Avser vård för vuxna med missbruksproblem, barn- och ungdomsvård, övrig vuxenvård, ekonomiskt bistånd samt familjerätt och familjerådgivning. Källa: SCB:s Räkenskapssammandrag.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N30101 (N30101 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kostnad infrastruktur, skydd mm, kr/inv
Bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner för infrastruktur, skydd, räddningstjänst m.m. dividerat med antalet invånare i kommunen den 31/12. Avser verksamheterna Fysisk o. teknisk planering, bostadsförbättring, Näringslivsfrämjande åtgärder, Turismverksamhet, Konsument och energirådgivning, Gator, vägar och parkering, Parker, Miljö- och hälsoskydd och alkoholtillstånd, Räddningstjänst samt Totalförsvar och samhällsskydd. Källa: SCB:s Räkenskapssammandrag.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N07036 (N07036 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kostnad kommunens verksamhet totalt, kr/inv
Bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner för kommunens samtliga löpande verksamheter, både egentlig verksamhet (huvudsakligen skattefinansierad) och affärsverksamhet (huvudsakligen avgiftsfinansierad), dividerat med antal invånare i kommunen den 31/12. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03066 (N03066 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kostnad kulturverksamhet, kr/inv
Bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner inom kulturområdet (stöd till föreningar, bibliotek, musikskola etc) per invånare den 31/12. Avser stöd till studieorganisationer, allmän kulturverksamhet, bibliotek samt musik- och kulturskola. Avser samtlig regi. Källa: SCB:s Räkenskapssammandrag.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N09100 (N09100 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kostnad pedagogisk verksamhet, kr/inv
Bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner för pedagogisk verksamhet, dividerat med invånare totalt 31/12. Pedagogisk verksamhet inkluderar förskola, Öppen förskola, Pedagogisk omsorg, Öppen fritidsverksamhet, Fritidshem, Förskoleklass, Grundskola, Grundsärskola, Gymnasieskola, Gymnasiesärskola, Grundläggande vuxenutbildning, Gymnasial vuxen- och påbyggnadsutbildning, Särskild utbildning för vuxna, Högskoleutbildning m.m., Svenska för invandrare, Uppdragsutbildning m.m. Källa: SCB Räkenskapssammandraget
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N10037 (N10037 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kostnad politisk verksamhet, kr/inv
Bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner för politisk verksamhet dividerat med antalet invånare i kommunen den 31/12. Till politisk verksamhet räknas nämnd- och styrelseverksamhet, stöd till politiska partier, övriga politiska verksamheter samt revision. Avser samtlig regi. Källa: SCB:s Räkenskapssammandrag.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N05010 (N05010 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kostnad äldre och funktionsnedsättning (SoL, LSS, SFB), kr/inv
Bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner för omsorg om äldre och funktionsnedsatta, dividerat med antal invånare totalt 31/12. Avser verksamhetsområderna Vård och omsorg om äldre samt Insatser till personer med funktionsnedsättning. Avser samtlig regi. Källa: SCB:s Räkenskapssammandrag.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N20001 (N20001 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Nettokostnad affärsverksamhet, kr/inv
Nettokostnad för kommunens löpande affärsverksamheter dividerat med antal invånare i kommunen den 31/12. Med nettokostnad avses bruttokostnad minus bruttointäkt. Avser verksamheter inom områderna Näringsliv och bostäder, Kommunikationer samt Energi, vatten och avfall. Avser affärsverksamhet bedriven i förvaltningsform. Källa: SCB:s Räkenskapssammandrag.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N45031 (N45031 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Nettokostnad arbetsmarknadsåtgärder, kr/inv
Nettokostnad för arbetsmarknadsåtgärder, dividerat med antal invånare i kommunen 31/12. Med nettokostnad avses bruttokostnad minus bruttointäkt. Avser kommunens sysselsättningsfrämjande insatser och arbetsmarknadsåtgärder som finansieras helt eller delvis av kommunen. Här ingår personal på arbetsmarknadsverksamheten och arbetssökande som deltar i arbetsmarknadsåtgärder eller som fått kommunala anställningar, vilka erbjuds i syfte att mildra verkningarna av arbetslöshet. Även kommunens kostnader för arbetsmarknadsinsatser inom samordningsförbund ingår. Avser samtlig regi. Källa: SCB:s Räkenskapssammandrag.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N40011 (N40011 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Nettokostnad egentlig verksamhet, kr/inv
Bruttokostnad minus interna och externa intäkter för kommunens löpande egentliga verksamheter (huvudsakligen skattefinansierad) dividerat med antal invånare i kommunen den 31/12. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N00096 (N00096 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Nettokostnad flyktingmottagande, kr/inv
Bruttokostnader minus interna och externa intäkter för kommunens kostnader för flyktingmottagande, dividerat med antal invånare i kommunen 31/12. Avser kostnader för flyktingar som tas emot inom ramen för det kommunala flyktingmottagandet och för vilka kommunen erhåller statlig ersättning. Under den tid som kommunen får ersättning för personen från Migrationsverket redovisas här kostnader avseende: mottagning och introduktion av flyktingar, administration, tolkar, ekonomiskt bistånd, introduktionsersättning för flyktingars försörjning samt genomgångsbostäder som bebos av flyktingar och som inte finansieras med försörjningsstöd, introduktionsersättning eller extraordinär ersättning från Migrationsverket. Omfattar även ensamkommande flyktingbarn. Avser samtlig regi. Källa: SCB:s Räkenskapssammandrag.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N40010 (N40010 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Nettokostnad fritidsverksamhet, kr/inv
Nettokostnad för fritidsverksamhet, dividerat med antal invånare totalt 31/12. Med nettokostnad avses bruttokostnad minus bruttointäkt. Avser allmän fritidsverksamhet, idrotts- och fritidsanläggningar samt fritidsgårdar. Avser samtlig regi. Källa: SCB:s Räkenskapssammandrag.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N09018 (N09018 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Nettokostnad individ- och familjeomsorg, kr/inv
Nettokostnad för individ- och familjeomsorg, dividerat med antal invånare totalt 31/12. Med nettokostnad avses bruttokostnad minus bruttointäkt. Avser vård för vuxna med missbruksproblem, barn- och ungdomsvård, övrig vuxenvård, ekonomiskt bistånd samt familjerätt och familjerådgivning. Avser samtlig regi. Källa: SCB:s Räkenskapssammandrag.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N30005 (N30005 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Nettokostnad infrastruktur, skydd m.m., kr/inv
Bruttokostnad minus interna och externa intäkter för infrastruktur, skydd, räddningstjänst m.m. dividerat med antalet invånare i kommunen den 31/12. Avser verksamheterna Fysisk o. teknisk planering, bostadsförbättring, Näringslivsfrämjande åtgärder, Turismverksamhet, Konsument och energirådgivning, Gator, vägar och parkering, Parker, Miljö- och hälsoskydd och alkoholtillstånd, Räddningstjänst samt Totalförsvar och samhällsskydd. Källa: SCB:s Räkenskapssammandrag.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N07037 (N07037 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Nettokostnad kommunens verksamhet totalt, kr/inv
Bruttokostnad minus interna och externa intäkter för kommunens samtliga löpande verksamheter, både egentlig verksamhet (huvudsakligen skattefinansierad) och affärsverksamhet (huvudsakligen avgiftsfinansierad), dividerat med antal invånare i kommunen den 31/12. Avser huvuddelen av kommunens löpande externa kostnader, till exempel löner, arbetsgivaravgifter, hyror, bidrag, förändrad pensionsavsättning, utbetalda pensioner, inköp av varor och tjänster etc. Källa: SCB. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03067 (N03067 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Nettokostnad kulturverksamhet, kr/inv
Nettokostnad för kulturverksamhet, dividerat med antal invånare totalt 31/12. Med nettokostnad avses bruttokostnad minus bruttointäkt. Avser stöd till studieorganisationer, allmän kulturverksamhet, bibliotek samt musik- och kulturskola. Avser samtlig regi. Källa: SCB:s Räkenskapssammandrag.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N09022 (N09022 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Nettokostnad pedagogisk verksamhet, kr/inv
Bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner för pedagogisk verksamhet, dividerat med invånare totalt 31/12. Pedagogisk verksamhet inkluderar förskola, Öppen förskola, Pedagogisk omsorg, Öppen fritidsverksamhet, Fritidshem, Förskoleklass, Grundskola, Grundsärskola, Gymnasieskola, Gymnasiesärskola, Grundläggande vuxenutbildning, Gymnasial vuxen- och påbyggnadsutbildning, Särskild utbildning för vuxna, Högskoleutbildning m.m., Svenska för invandrare, Uppdragsutbildning m.m. Källa: SCB Räkenskapssammandraget
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N10038 (N10038 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Nettokostnad politisk verksamhet, kr/inv
Nettokostnad för politisk verksamhet, dividerat med antal invånare totalt 31/12. Med nettokostnad avses bruttokostnad minus bruttointäkt. Till politisk verksamhet räknas nämnd- och styrelseverksamhet, stöd till politiska partier, övriga politiska verksamheter samt revision. Avser samtlig regi. Källa: SCB:s Räkenskapssammandrag.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N05002 (N05002 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Nettokostnad äldre och funktionsnedsättning (SoL, LSS, SFB), kr/inv
Nettokostnad för äldre och funktionshindrade, dividerat med antal invånare totalt 31/12. Med nettokostnad avses bruttokostnad minus bruttointäkt. Avser verksamhetsområderna Vård och omsorg om äldre samt Insatser till personer med funktionsnedsättning. Avser samtlig regi. Källa: SCB:s Räkenskapssammandrag.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N20011 (N20011 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Köp av verksamhet24 nyckeltal
- Egentlig verksamhet i kommunal regi, andel (%)
Bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner egentlig verksamhet exklusive köp av verksamhet (konto 463), tkr dividerat med Bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner egentlig verksamhet, tkr. Avser egen regi. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N00801 (N00801 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kommunens köp av arbetsmarknadsåtgärder totalt, andel (%)
Kommunens köp av arbetsmarknadsåtgärder, totalt, som andel av kostnad för eget åtagande för arbetsmarknadsåtgärder (%). Köp av verksamhet är betalning för ett offentligt uppdrag (kärnverksamhet) som överlämnats till någon annan att utföra. Kostnad för eget åtagande är bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N40013 (N40013 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kommunens köp av barn- och ungdomsvård totalt, andel (%)
Kommunens köp av barn- och ungdomsvård, totalt, som andel av kostnad för eget åtagande för barn- och ungdomsvård (%). Köp av verksamhet är betalning för ett offentligt uppdrag (kärnverksamhet) som överlämnats till någon annan att utföra. Kostnad för eget åtagande är bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N33023 (N33023 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kommunens köp av egentlig verksamhet totalt, andel (%)
Kommunens köp av egentlig verksamhet, totalt, som andel av kostnad för eget åtagande för egentlig verksamhet (%). Köp av verksamhet är betalning för ett offentligt uppdrag (kärnverksamhet) som överlämnats till någon annan att utföra. Kostnad för eget åtagande är bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner. I begreppet egentlig verksamhet har kommunal affärsverksamhet och gemensam verksamhet (inkl. lokaler) exkluderats. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N00803 (N00803 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kommunens köp av flyktingmottagande totalt, andel (%)
Kommunens köp av flyktingmottagande, totalt, som andel av kostnad för eget åtagande för flyktingmottagande (%). Köp av verksamhet är betalning för ett offentligt uppdrag (kärnverksamhet) som överlämnats till någon annan att utföra. Kostnad för eget åtagande är bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N40014 (N40014 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kommunens köp av förskola totalt, andel (%)
Kommunens köp av förskola, totalt, som andel av kostnad för eget åtagande för förskola totalt (%). Köp av verksamhet är betalning för ett offentligt uppdrag (kärnverksamhet) som överlämnats till någon annan att utföra. Kostnad för eget åtagande är bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N04110 (N04110 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kommunens köp av grundskola F-9 totalt, andel (%)
Kommunens köp av grundskola F-9 (exkl. fritidshem), totalt, som andel av kostnad för eget åtagande för grundskola F-9 (exkl. fritidshem) (%). Köp av verksamhet är betalning för ett offentligt uppdrag (kärnverksamhet) som överlämnats till någon annan att utföra. Kostnad för eget åtagande är bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N15040 (N15040 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kommunens köp av gymnasieskola totalt, andel (%)
Kommunens köp av gymnasieskola, totalt, som andel av kostnad för eget åtagande för gymnasieskola (%). Köp av verksamhet är betalning för ett offentligt uppdrag (kärnverksamhet) som överlämnats till någon annan att utföra. Kostnad för eget åtagande är bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N17023 (N17023 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kommunens köp av hemtjänst i ordinärt boende äldreomsorg totalt, andel (%)
Kommunens köp av hemtjänst i ordinärt boende för äldre, totalt, som andel av kostnad för eget åtagande för hemtjänst i ordinärt boende för äldre (%). Köp av verksamhet är betalning för ett offentligt uppdrag (kärnverksamhet) som överlämnats till någon annan att utföra. Kostnad för eget åtagande är bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N21806 (N21806 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kommunens köp av individ- och familjeomsorg totalt, andel (%)
Kommunens köp av individ- och familjeomsorg, totalt, som andel av kostnad för eget åtagande för individ- och familjeomsorg (%). Köp av verksamhet är betalning för ett offentligt uppdrag (kärnverksamhet) som överlämnats till någon annan att utföra. Kostnad för eget åtagande är bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N04159 (N04159 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kommunens köp av infrastruktur och skydd totalt, andel (%)
Kommunens köp av infrastruktur och skydd, totalt, som andel av kostnad för eget åtagande för infrastruktur och skydd (%). Köp av verksamhet är betalning för ett offentligt uppdrag (kärnverksamhet) som överlämnats till någon annan att utföra. Kostnad för eget åtagande är bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N07800 (N07800 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kommunens köp av insatser till personer med funktionsnedsättning enligt LSS och SFB (exkl. ersättning från Försäkringskassan) totalt, andel (%)
Kommunens köp av insatser till personer med funktionsnedsättning enligt LSS och SFB, exkl. ersättning från Försäkringskassan, som andel av kostnad för eget åtagande för insatser till personer med funktionsnedsättning enligt LSS och SFB, exkl. personlig assistans (%). Köp av verksamhet är betalning för ett offentligt uppdrag (kärnverksamhet) som överlämnats till någon annan att utföra. Kostnad för eget åtagande är bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N28027 (N28027 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kommunens köp av insatser till personer med funktionsnedsättning enligt SoL totalt, andel (%)
Kommunens köp av insatser till personer 0-64 år med funktionsnedsättning enligt SoL som andel av kostnad för eget åtagande för insatser till personer med funktionsnedsättning enligt SoL (%). Köp av verksamhet är betalning för ett offentligt uppdrag (kärnverksamhet) som överlämnats till någon annan att utföra. Kostnad för eget åtagande är bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N25027 (N25027 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kommunens köp av insatser till personer med funktionsnedsättning enligt SoL, LSS och SFB (exkl. ersättning från Försäkringskassan) totalt, andel (%)
Kommunens köp av insatser till personer med funktionsnedsättning enligt SoL, LSS och SFB (exkl. ersättning från Försäkringskassan) som andel av kostnad för eget åtagande för insatser till personer med funktionsnedsättning enligt SoL och LSS (exkl. personlig assistans) (%). Köp av verksamhet är betalning för ett offentligt uppdrag (kärnverksamhet) som överlämnats till någon annan att utföra. Kostnad för eget åtagande är bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N24015 (N24015 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kommunens köp av korttidsboende äldreomsorg totalt, andel (%)
Kommunens köp av korttidsboende för äldre, totalt, som andel av kostnad för eget åtagande för korttidsboende för äldre (%). Köp av verksamhet är betalning för ett offentligt uppdrag (kärnverksamhet) som överlämnats till någon annan att utföra. Kostnad för eget åtagande är bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N04139 (N04139 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kommunens köp av kultur och fritid totalt, andel (%)
Kommunens köp av kultur och fritid, totalt, som andel av kostnad för eget åtagande för kultur och fritid (%). Köp av verksamhet är betalning för ett offentligt uppdrag (kärnverksamhet) som överlämnats till någon annan att utföra. Kostnad för eget åtagande är bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N09040 (N09040 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kommunens köp av pedagogisk verksamhet totalt, andel (%)
Kommunens köp av pedagogisk verksamhet, totalt, som andel av kostnad för eget åtagande för pedagogisk verksamhet totalt (%). Köp av verksamhet är betalning för ett offentligt uppdrag (kärnverksamhet) som överlämnats till någon annan att utföra. Kostnad för eget åtagande är bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N04107 (N04107 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kommunens köp av särskilt boende äldreomsorg totalt, andel (%)
Kommunens köp av särskilt boende för äldre, totalt, som andel av kostnad för eget åtagande för särskilt boende för äldre (%). Köp av verksamhet är betalning för ett offentligt uppdrag (kärnverksamhet) som överlämnats till någon annan att utföra. Kostnad för eget åtagande är bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N23804 (N23804 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kommunens köp av särskilt riktade insatser totalt, andel (%)
Kommunens köp av särskilt riktade insatser, totalt, som andel av kostnad för eget åtagande för särskilt riktade insatser (%). Köp av verksamhet är betalning för ett offentligt uppdrag (kärnverksamhet) som överlämnats till någon annan att utföra. Kostnad för eget åtagande är bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N04150 (N04150 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kommunens köp av vuxenutbildning (grundläggande och gymnasial) totalt, andel (%)
Kommunens köp av vuxenutbildning (grundläggande och gymnasial), totalt, som andel av kostnad för eget åtagande för vuxenutbildning (%). Köp av verksamhet är betalning för ett offentligt uppdrag (kärnverksamhet) som överlämnats till någon annan att utföra. Kostnad för eget åtagande är bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N04117 (N04117 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kommunens köp av vård för vuxna med missbruksproblem totalt, andel (%)
Kommunens köp av vård för vuxna med missbruksproblem, totalt, som andel av kostnad för eget åtagande för vård för vuxna med missbruksproblem (%). Köp av verksamhet är betalning för ett offentligt uppdrag (kärnverksamhet) som överlämnats till någon annan att utföra. Kostnad för eget åtagande är bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N35030 (N35030 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kommunens köp av vård och omsorg totalt, andel (%)
Kommunens köp av vård och omsorg, totalt, som andel av kostnad för eget åtagande för vård och omsorg totalt (%). Köp av verksamhet är betalning för ett offentligt uppdrag (kärnverksamhet) som överlämnats till någon annan att utföra. Kostnad för eget åtagande är bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N04123 (N04123 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kommunens köp av äldreomsorg totalt, andel (%)
Kommunens köp av äldreomsorg som andel av kostnad för eget åtagande för äldreomsorg (%). Köp av verksamhet är betalning för ett offentligt uppdrag (kärnverksamhet) som överlämnats till någon annan att utföra. Kostnad för eget åtagande är bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N20805 (N20805 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kommunens köp av övrig IFO totalt, andel (%)
Kommunens köp av övrig IFO inkl. familjerätt, totalt, som andel av kostnad för eget åtagande för övrig IFO inkl. familjerätt (%). Köp av verksamhet är betalning för ett offentligt uppdrag (kärnverksamhet) som överlämnats till någon annan att utföra. Kostnad för eget åtagande är bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N30020 (N30020 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Nettokostnadsavvikelse16 nyckeltal
- Nettokostnad funktionsnedsättning LSS och SFB, kr/inv
Bruttokostnad minus interna och externa intäkter för kommunens kostnader för LSS- och SFB-insatser, dividerat med antalet invånare 31/12. Avser insatser som ges med stöd av LSS, assistansersättning enligt SFB och HSL (hemsjukvård) i samband med LSS-insatser. Gäller följande insatser: Rådgivning och annat personligt stöd (råd och stöd), personlig assistans enligt LSS och assistansersättning enligt SFB, ledsagarservice, kontaktperson, avlösarservice i hemmet, korttidsvistelse utanför hemmet, korttidstillsyn för skolungdomar över 12 år, boende i familjehem eller i bostad med särskild service för barn och ungdom, boende i bostad med särskild service för vuxna eller annan särskilt anpassad bostad för vuxna samt daglig verksamhet. Avser samtlig regi. Källa: SCB:s Räkenskapssammandrag.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N28016 (N28016 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Nettokostnadsavvikelse fritidshem inkl. öppen fritidsverksamhet, (%)
Avvikelse i procent mellan nettokostnad och referenskostnad för fritidshem inkl. öppen fritidsverksamhet, kr/inv. Pedagogisk omsorg (tidigare kallat familjedaghem) ingår inte. Nettokostnad är bruttokostnad minus bruttointäkt. Referenskostnaden bygger på nettokostnader och strukturvariabler för det aktuella året. Standardkostnaden för fritidshem beräknas med hjälp av variablerna andel inskrivna i fritidshem samt andel 6-12 åringar. Därutöver tillkommer del av standardkostnaderna från delmodellerna löner, bebyggelsestruktur och befolkningsutveckling. Positiva värden indikerar högre kostnadsläge än förväntat och negativa värden ett lägre kostnadsläge än förväntat. Från och med 2019 beräknas nettokostnadsavvikelse på ett nytt sätt pga. förändringar i kostnadsutjämningen. Detta påverkar jämförbarheten med tidigare år. Källa: SKR.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N13020 (N13020 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Nettokostnadsavvikelse fritidshem, inkl. öppen fritidsverksamhet, miljoner kronor
Nettokostnadsavvikelse är nettokostnad minus referenskostnad för fritidshem inkl. öppen fritidsverksamhet, här visat i miljoner kronor. Pedagogisk omsorg (tidigare kallat familjedaghem) ingår inte. Nettokostnad är bruttokostnad minus bruttointäkt. Referenskostnaden bygger på nettokostnader och strukturvariabler för det aktuella året. Standardkostnaden för fritidshem beräknas med hjälp av variablerna andel inskrivna i fritidshem samt andel 6-12 åringar. Därutöver tillkommer del av standardkostnaderna från delmodellerna löner, bebyggelsestruktur och befolkningsutveckling. Positiva värden indikerar högre kostnadsläge än förväntat och negativa värden ett lägre kostnadsläge än förväntat. Från och med 2019 beräknas nettokostnadsavvikelse på ett nytt sätt pga förändringar i kostnadsutjämningen. Detta påverkar jämförbarheten med tidigare år. Källa: SKR.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N13032 (N13032 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Nettokostnadsavvikelse förskola inkl öppen förskola, miljoner kronor
Nettokostnadsavvikelse är nettokostnad minus referenskostnad för förskola, här visat i miljoner kronor. Pedagogisk omsorg (tidigare kallat familjedaghem) ingår inte. Nettokostnad är bruttokostnad minus bruttointäkt. Referenskostnaden bygger på nettokostnader och strukturvariabler för det aktuella året. Standardkostnaden för förskolan beräknas med hjälp av variablerna genomsnittlig vistelsetid på förskola samt andel 1-5 åringar. Därutöver tillkommer del av standardkostnaderna från delmodellerna löner, bebyggelsestruktur och befolkningsutveckling. Positiva värden indikerar högre kostnadsläge än förväntat och negativa värden ett lägre kostnadsläge än förväntat. Från och med 2019 beräknas nettokostnadsavvikelse på ett nytt sätt pga förändringar i kostnadsutjämningen. Detta påverkar jämförbarheten med tidigare år. Källa: SKR.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N11038 (N11038 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Nettokostnadsavvikelse förskola inkl. öppen förskola, (%)
Avvikelse i procent mellan nettokostnad och referenskostnad för förskola inkl. öppen förskola, kr/inv. Pedagogisk omsorg (tidigare kallat familjedaghem) ingår inte. Nettokostnad är bruttokostnad minus bruttointäkt. Referenskostnaden bygger på nettokostnader och strukturvariabler för det aktuella året. Standardkostnaden för förskolan beräknas med hjälp av variablerna genomsnittlig vistelsetid på förskola samt andel 1-5 åringar. Därutöver tillkommer del av standardkostnaderna från delmodellerna löner, bebyggelsestruktur och befolkningsutveckling. Positiva värden indikerar högre kostnadsläge än förväntat och negativa värden ett lägre kostnadsläge än förväntat. Från och med 2019 beräknas nettokostnadsavvikelse på ett nytt sätt pga förändringar i kostnadsutjämningen. Detta påverkar jämförbarheten med tidigare år. Källa: SKR.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N11024 (N11024 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Nettokostnadsavvikelse grundskola F-9, (%)
Avvikelse i procent mellan nettokostnad och referenskostnad för grundskola inkl. förskoleklass, kr/inv. Nettokostnad är bruttokostnad minus bruttointäkt. Referenskostnaden bygger på nettokostnaden för grundskola och förskoleklass i riket, andel 6-15-åringar i kommunen, barn med utländsk bakgrund samt antaganden om merkostnader för små skolor och skolskjuts. Därutöver tillkommer del av standardkostnaderna från delmodellerna löner, bebyggelsestruktur och befolkningsutveckling. Positiva värden indikerar högre kostnadsläge än statistiskt förväntat och negativa värden ett lägre kostnadsläge än statistiskt förväntat. Från och med 2019 beräknas nettokostnadsavvikelse på ett nytt sätt pga förändringar i kostnadsutjämningen. Detta påverkar jämförbarheten med tidigare år. Källa: SKR.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N15001 (N15001 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Nettokostnadsavvikelse grundskola F-9, miljoner kronor
Nettokostnadsavvikelsen är nettokostnaden minus referenskostnad för grundskola inkl. förskoleklass, här visat i miljoner kronor. Nettokostnad är bruttokostnad minus bruttointäkt. Referenskostnaden bygger på nettokostnaden för grundskola och förskoleklass i riket, andel 6-15-åringar i kommunen, barn med utländsk bakgrund samt antaganden om merkostnader för små skolor och skolskjuts. Därutöver tillkommer del av standardkostnaderna från delmodellerna löner, bebyggelsestruktur och befolkningsutveckling. Positiva värden indikerar högre kostnadsläge än statistiskt förväntat och negativa värden ett lägre kostnadsläge än statistiskt förväntat. Från och med 2019 beräknas nettokostnadsavvikelse på ett nytt sätt pga förändringar i kostnadsutjämningen. Detta påverkar jämförbarheten med tidigare år. Källa: SKR.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N15045 (N15045 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Nettokostnadsavvikelse gymnasieskola, (%)
Avvikelse i procent mellan nettokostnad och referenskostnad för gymnasieskolan, kr/inv. Nettokostnad är bruttokostnad minus bruttointäkt. Referenskostnaden bygger på nettokostnaden för gymnasieskola i riket, andel 16-18-åringar i kommunen, elevernas programval samt antaganden om merkostnader för små skolor, skolskjuts och inackorderingsbidrag. Därutöver tillkommer del av standardkostnaderna från delmodellerna löner, bebyggelsestruktur och befolkningsutveckling. Positiva värden indikerar högre kostnadsläge än statistiskt förväntat och negativa värden ett lägre kostnadsläge än statistiskt förväntat. Från och med 2019 beräknas nettokostnadsavvikelse på ett nytt sätt pga förändringar i kostnadsutjämningen. Detta påverkar jämförbarheten med tidigare år. Källa: SKR.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N17001 (N17001 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Nettokostnadsavvikelse gymnasieskola, miljoner kronor
Nettokostnadsavvikelsen är nettokostnaden minus referenskostnad för gymnasieskola, här visat i miljoner kronor. Nettokostnad är bruttokostnad minus bruttointäkt. Referenskostnaden bygger på nettokostnaden för gymnasieskola i riket, andel 16-18-åringar i kommunen, elevernas programval samt antaganden om merkostnader för små skolor, skolskjuts och inackorderingsbidrag. Därutöver tillkommer del av standardkostnaderna från delmodellerna löner, bebyggelsestruktur och befolkningsutveckling. Positiva värden indikerar högre kostnadsläge än statistiskt förväntat och negativa värden ett lägre kostnadsläge än statistiskt förväntat. Från och med 2019 beräknas nettokostnadsavvikelse på ett nytt sätt pga förändringar i kostnadsutjämningen. Detta påverkar jämförbarheten med tidigare år. Källa: SKR
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N17030 (N17030 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Nettokostnadsavvikelse individ- och familjeomsorg, (%)
Avvikelse i procent mellan nettokostnad och referenskostnad för individ- och familjeomsorg, kr/inv. Nettokostnad är bruttokostnad minus bruttointäkt. Referenskostnaden bygger från och med 2019 på nettokostnaden för individ- och familjeomsorg i riket, andel lågutbildade 20-40-åringar födda i Sverige, tätortsbefolkningen, andel boende i flerfamiljshus byggda 1965-75, andel barn och unga 0-19 år i hushåll med låg inkomststandard då ekonomiskt bistånd exkluderas, ohälsotal, korrigering för gränspendling till Danmark och Norge samt löner för kommunalt anställda. Uppgifter för låg inkomststandard bygger på föregående års utfall. Positiva värden indikerar högre kostnadsläge än statistiskt förväntat och negativa värden ett lägre kostnadsläge än statistiskt förväntat. Till och med 2018 beräknades nettokostnadsavvikelse enligt den tidigare standardkostnadsmodellen för IFO. Detta påverkar jämförbarheten med tidigare år from 2019. Källa: SKR.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N30001 (N30001 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Nettokostnadsavvikelse individ- och familjeomsorg, miljoner kronor
Nettokostnadsavvikelse är nettokostnad minus referenskostnad för individ- och familjeomsorg, här visat i miljoner kronor. Nettokostnad är bruttokostnad minus bruttointäkt. Referenskostnaden bygger från och med 2019 på nettokostnaden för individ- och familjeomsorg i riket, andel lågutbildade 20-40-åringar födda i Sverige, tätortsbefolkningen, andel boende i flerfamiljshus byggda 1965-75, andel barn och unga 0-19 år i hushåll med låg inkomststandard då ekonomiskt bistånd exkluderas, ohälsotal, korrigering för gränspendling till Danmark och Norge samt löner för kommunalt anställda. Uppgifter för låg inkomststandard bygger på föregående års utfall. Positiva värden indikerar högre kostnadsläge än statistiskt förväntat och negativa värden ett lägre kostnadsläge än statistiskt förväntat. Till och med 2018 beräknades nettokostnadsavvikelse enligt den tidigare standardkostnadsmodellen för IFO. Detta påverkar jämförbarheten med tidigare år from 2019. Källa: SKR
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N30026 (N30026 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Nettokostnadsavvikelse LSS (%)
Avvikelse i procent mellan nettokostnad och referenskostnad för LSS, kr/inv. Nettokostnad är bruttokostnad minus bruttointäkt. Referenskostnaden bygger på nettokostnader och strukturvariabler för det aktuella året. Referenskostnaden för LSS beräknas med hjälp av antalet verkställda beslut 1/10 föregående år och personalkostnadsindex. Positiva värden indikerar högre kostnadsläge än statistiskt förväntat och negativa värden ett lägre kostnadsläge än statistiskt förväntat. Källa: SKR.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N28018 (N28018 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Nettokostnadsavvikelse LSS, miljoner kronor
Avvikelse i miljoner kronor mellan nettokostnad och referenskostnad för LSS. Nettokostnad är bruttokostnad minus bruttointäkt. Referenskostnaden bygger på nettokostnader och strukturvariabler för det aktuella året. Referenskostnaden för LSS beräknas med hjälp av antalet verkställda beslut 1/10 föregående år och personalkostnadsindex. Positiva värden indikerar högre kostnadsläge än förväntat och negativa värden ett lägre kostnadsläge än förväntat. Källa: SKR.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N28021 (N28021 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Nettokostnadsavvikelse äldreomsorg, (%)
Avvikelse i procent mellan nettokostnad och referenskostnad för äldreomsorg, kr/inv. Nettokostnad är bruttokostnad minus bruttointäkt. Referenskostnaden bygger på nettokostnaden för äldreomsorg i riket, åldersstruktur (andel 65-79 år, 80-89 år och 90+ år i kommunen), civilstånd, ohälsa, andel födda utanför Norden, restider i hemtjänsten samt merkostnader för institutionsboende i glesbygd. Därutöver tillkommer del av standardkostnaderna från delmodellerna löner, bebyggelsestruktur och befolkningsutveckling. Positiva värden indikerar högre kostnadsläge än statistiskt förväntat och negativa värden ett lägre kostnadsläge än statistiskt förväntat. Från och med 2019 beräknas nettokostnadsavvikelse på ett nytt sätt pga förändringar i kostnadsutjämningen. Detta påverkar jämförbarheten med tidigare år. Källa: SKR.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N20900 (N20900 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Nettokostnadsavvikelse äldreomsorg, miljoner kronor
Nettokostnadsavvikelse är nettokostnad minus referenskostnad för äldreomsorg, här visat i miljoner kronor. Nettokostnad är bruttokostnad minus bruttointäkt. Referenskostnaden bygger på nettokostnaden för äldreomsorg i riket, åldersstruktur (andel 65-79 år, 80-89 år och 90+ år i kommunen), civilstånd, ohälsa, andel födda utanför Norden, restider i hemtjänsten samt merkostnader för institutionsboende i glesbygd. Därutöver tillkommer del av standardkostnaderna från delmodellerna löner, bebyggelsestruktur och befolkningsutveckling. Positiva värden indikerar högre kostnadsläge än statistiskt förväntat och negativa värden ett lägre kostnadsläge än statistiskt förväntat. Från och med 2019 beräknas nettokostnadsavvikelse på ett nytt sätt pga förändringar i kostnadsutjämningen. Detta påverkar jämförbarheten med tidigare år. Källa: SKR.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N20029 (N20029 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Referenskostnad LSS, kr/inv
Referenskostnad LSS, kr/inv. Referenskostnaden bygger på nettokostnader och strukturvariabler för det aktuella året. Referenskostnaden för LSS beräknas med hjälp av antalet verkställda beslut 1/10 föregående år och personalkostnadsindex. Källa: SKR.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N28026 (N28026 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Resultat- och balansräkning kommun38 nyckeltal
- Andra avsättningar än pensioner och löneskatt kommun, kr/inv
Andra avsättningar kommun, kr, dividerat med antal invånare totalt 31/12. Avser sådana skulder som har en oklar förfallotid eller viss osäkerhet vad gäller storlek. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03045 (N03045 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Avskrivningar kommun, kr/inv
Avskrivningar kommun, tkr dividerat med antal invånare totalt 31/12. Till avskrivningar hör planenliga avskrivningar på kommuners anläggningstillgångar. Även nedskrivningar hänförs normalt till avskrivningar, i de fall de inte klassificeras som extraordinära. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03012 (N03012 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Avskrivningar kommunkoncern, kr/inv
Avskrivningar kommunkoncern, tkr dividerat med antal invånare totalt 31/12. Till avskrivningar hör planenliga avskrivningar på kommuners anläggningstillgångar. Även nedskrivningar hänförs normalt till avskrivningar, i de fall de inte klassificeras som extraordinära. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03063 (N03063 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Avsättning för pensioner och löneskatt kommun, kr/inv
Avsättning för pensioner och löneskatt kommun, tkr dividerat med antal invånare totalt 31/12. Avser pensionsskulden och särskild löneskatt enligt blandad modell för kommunens avtalspensioner. Därutöver redovisas även andra pensionsliknande skulder här, till exempel garantipensioner. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03044 (N03044 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Avsättningar totalt kommunkoncern, kr/inv
Avsättningar kommunkoncern, tkr dividerat med antal invånare totalt 31/12. Avser pensionsskulden och särskild löneskatt enligt blandad modell för kommunens avtalspensioner. Därutöver redovisas även andra pensionsliknande skulder här, till exempel garantipensioner samt andra avsättningar. Företagens pensionsskuld är inte beräknad enligt blandad modell, hela pensionsskulden ingår för dem. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03054 (N03054 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Eget kapital kommunen, kr/inv
Eget kapital kommun, tkr dividerat med antal invånare totalt 31/12. Eget kapital är summan av tillgångar minus skulder och avsättningar. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03036 (N03036 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Eget kapital kommunkoncern, kr/inv
Eget kapital kommunkoncern, tkr dividerat med antal invånare totalt 31/12. Eget kapital är summan av tillgångar minus skulder och avsättningar. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03038 (N03038 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Extraordinära poster kommunen, kr/inv
Extraordinära poster kommun, tkr dividerat med antal invånare totalt 31/12. Avser de kostnader och intäkter av väsentliga belopp som härrör från verksamheter som klart saknar samband med kommunens ordinarie verksamhet och som inte inträffar ofta eller regelbundet. Exempel på poster som kan klassificeras som extraordinära är till exempel utförsäljningar av kommunala företag. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03008 (N03008 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Extraordinära poster kommunkoncern, kr/inv
Extraordinära poster kommunkoncern, tkr dividerat med antal invånare totalt 31/12. Avser de kostnader och intäkter av väsentliga belopp som härrör från verksamheter som klart saknar samband med koncernens ordinarie verksamhet och som inte inträffar ofta eller regelbundet. Exempel på poster som kan klassificeras som extraordinära är till exempel utförsäljningar av kommunala företag. Företagens skattekostnader ingår även här. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03057 (N03057 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Finansiella anläggningstillgångar kommunen, kr/inv
Finansiella anläggningstillgångar kommun, tkr dividerat med antal invånare totalt 31/12. Avser värdepapper som förvärvats för långfristig placering samt långfristiga fordringar. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03042 (N03042 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Finansiella anläggningstillgångar kommunkoncern, kr/inv
Finansiella anläggningstillgångar kommunkoncern, tkr dividerat med antal invånare totalt 31/12. Avser värdepapper som förvärvats för långfristig placering samt långfristiga fordringar. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03052 (N03052 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Finansnetto kommunen, kr/inv
Finansnetto dividerat med antal invånare den 31/12. Finansnettot utgörs av skillnaden mellan finansiella intäkter och kostnader. Nedskrivningar och återföring av värdet för finansiella tillgångar redovisas här. Även ränta på pensionsavsättning ingår. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03108 (N03108 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Finansnetto kommunkoncern, kr/inv
Finansnetto kommunkoncern dividerat med antal invånare totalt 31/12. Finansnettot utgörs av skillnaden mellan finansiella intäkter och kostnader. Nedskrivningar och återföring av värdet för finansiella tillgångar redovisas här. Även ränta på pensionsavsättning ingår. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03059 (N03059 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Generella statsbidrag och utjämning kommun, kr/inv
Generella statsbidrag och utjämning kommun, tkr dividerat med antal invånare totalt 31/12. Avser anslaget för kommunalekonomisk utjämning (inkomstutjämning, kostnadsutjämning, strukturbidrag samt införandebidrag). Även lss-utjämningen och den kommunala fastighetsavgiften avses. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03009 (N03009 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kortfristiga skulder kommunen, kr/inv
Kortfristiga skulder kommun, tkr dividerat med antal invånare totalt 31/12. Avser de skulder som förfaller till betalning inom ett år från bokslutsdagen. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03047 (N03047 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Kortfristiga skulder kommunkoncern, kr/inv
Kortfristiga skulder kommunkoncern, tkr dividerat med antal invånare totalt 31/12. Avser de skulder som förfaller till betalning inom ett år från bokslutsdagen.Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03056 (N03056 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Långfristiga skulder kommunen, kr/inv
Långfristiga skulder kommun, tkr dividerat med antal invånare totalt 31/12. Avser långfristiga skulder, det vill säga skulder som förfaller till betalning senare än ett år från bokslutsdagen. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03046 (N03046 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Långfristiga skulder kommunkoncern, kr/inv
Långfristiga skulder kommunkoncern, tkr dividerat med antal invånare totalt 31/12. Avser långfristiga skulder, det vill säga skulder som förfaller till betalning senare än ett år från bokslutsdagen.Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03055 (N03055 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Materiella & immateriella anläggningstillgångar kommunen, kr/inv
Materiella & immateriella anläggningstillgångar kommun, dividerat med antal invånare totalt 31/12. Avser mark, byggnader, tekniska anläggningar, maskiner, inventarier. Tillgångarna värderas efter anskaffningsvärdet minus planenliga avskrivningar. Förekommande immateriella anläggningstillgångar ingår också. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03041 (N03041 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Materiella & immateriella anläggningstillgångar kommunkoncern, kr/inv
Materiella & immateriella anläggningstillgångar kommunkoncern, dividerat med antal invånare totalt 31/12. Avser mark, byggnader, tekniska anläggningar, maskiner, inventarier. Tillgångarna ska värderas efter anskaffningsvärdet minus planenliga avskrivningar. Förekommande immateriella anläggnings tillgångar ingår också. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03051 (N03051 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Omsättningstillgångar kommunen, kr/inv
Omsättningstillgångar kommun, tkr dividerat med antal invånare totalt 31/12. Avser förråd, kundfordringar, kortfristiga placeringar, likvida medel samt övriga kortfristiga tillgångar. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03043 (N03043 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Omsättningstillgångar kommunkoncern, kr/inv
Omsättningstillgångar kommunkoncern, tkr dividerat med antal invånare totalt 31/12. Avser förråd, kundfordringar, kortfristiga placeringar, likvida medel samt övriga kortfristiga tillgångar. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03053 (N03053 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Resultat före extraordinära poster kommunen, kr/inv
Resultat före extraordinära poster dividerat med antalet invånare i kommunen 31/12. Denna post visar resultatet för kommunens löpande verksamhet före eventuellt förekommande extraordinära poster. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03107 (N03107 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Resultat före extraordinära poster kommunkoncern, kr/inv
Kommunkoncernens resultat före extraordinära poster dividerat med antalet invånare i kommunen den 31/12. Denna post visar resultatet för kommunkoncernens löpande verksamhet före eventuellt förekommande extraordinära poster. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03111 (N03111 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Skatteintäkter kommun, kr/inv
Skatteintäkter kommun, dividerat med antal invånare totalt 31/12. De skatteintäkter som redovisas är kommunens preliminära skatteintäkter baserade på kommunernas egna skatteunderlag. Mellankommunal utjämning redovisades som skatteintäkt tom 2005. From 2006 räknas utjämningen inte längre som skatteintäkt utan redovisas istället under generella statsbidrag och utjämning. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03010 (N03010 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Skatteintäkter och generella statsbidrag kommunkoncern, kr/inv
Skatteintäkter och generella statsbidrag kommunkoncern, dividerat med antal invånare totalt 31/12. De skatteintäkter som redovisas är kommunens preliminära skatteintäkter. Även mellankommunal kostnadsutjämning enligt överenskomna regler inom respektive län redovisas här. De statliga utjämningssystemen redovisas inte under generella statsbidrag och utjämning. Här redovisas även anslaget för kommunalekonomisk utjämning (inkomstutjämning, kostnadsutjämning, strukturbidrag samt införandebidrag). Avser även lss-utjämningen och den kommunala fastighetsavgiften. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03060 (N03060 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Skulder och avsättningar kommunen, kr/inv
Summan av skulder totalt kommun och avsättningar kommun dividerat med antal invånare totalt i kommunen den 31/12. Källa: SCB
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03125 (N03125 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Skulder och avsättningar kommunkoncern, kr/inv
Summan av skulder totalt kommunkoncern och avsättningar kommunkoncern dividerat med antal invånare totalt i kommunen den 31/12. Källa: SCB
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03126 (N03126 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Tillgångar totalt kommun, kr/inv
Tillgångar totalt kommun, dividerat med antal invånare totalt 31/12 . Avser summan av finansiella, materiella och immateriella anläggningstillgångar samt omsättningstillgångar. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03039 (N03039 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Tillgångar totalt kommunkoncern, kr/inv
Tillgångar totalt kommunkoncern, dividerat med antal invånare totalt 31/12 . Avser summan av finansiella, materiella och immateriella anläggningstillgångar samt omsättningstillgångar. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03049 (N03049 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Verksamhetens intäkter kommun, kr/inv
Verksamhetens intäkter kommun, dividerat med antal invånare totalt 31/12. Avser verksamhetens externa intäkter i form av avgifter, försäljningsintäkter, specialdestinerade statsbidrag med mera. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03014 (N03014 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Verksamhetens intäkter kommunkoncern, kr/inv
Verksamhetens intäkter kommunkoncern, dividerat med antal invånare totalt 31/12 . Avser samtlig regi. Avser verksamhetens externa intäkter i form av avgifter, försäljningsintäkter, specialdestinerade statsbidrag med mera.Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03061 (N03061 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Verksamhetens kostnader kommunkoncern, kr/inv
Verksamhetens kostnader kommunkoncern, dividerat med antal invånare totalt 31/12 . Avser samtlig regi. Avser huvuddelen av kommunens löpande externa kostnader, till exempel löner, arbetsgivaravgifter, hyror, bidrag, förändrad pensionsavsättning, utbetalda pensioner, inköp av varor och tjänster etc. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03062 (N03062 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Verksamhetens kostnader totalt, kr/inv
Bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner för kommunen totalt, dividerat med antal invånare totalt 31/12. Avser samtlig regi. Avser huvuddelen av kommunens löpande externa kostnader, till exempel löner, arbetsgivaravgifter, hyror, bidrag, förändrad pensionsavsättning, utbetalda pensioner, inköp av varor och tjänster etc. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03013 (N03013 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Verksamhetens nettokostnader enligt resultaträkningen kommun, kr/inv
Verksamhetens nettokostnader dividerat med antal invånare totalt 31/12. Verksamhetens nettokostnader är summan av verksamhetens intäkter minus kostnader för avskrivningar och verksamhetskostnader. Nettokostnaden blir negativ eftersom kostnaderna är högre än verksamhetens intäkter. Nettokostnaden visar hur stor del av verksamheten som kommunen måste finansiera med skattemedel, generella statsbidrag och utjämning samt räntenetto. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03011 (N03011 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Verksamhetens nettokostnader enligt resultaträkningen kommunkoncern, kr/inv
Verksamhetens nettokostnader kommunkoncern dividerat med antal invånare totalt 31/12 . Verksamhetens nettokostnader är summan av verksamhetens intäkter minus kostnader för avskrivningar och verksamhetskostnader. Nettokostnaden blir negativ eftersom kostnaderna är högre än verksamhetens intäkter. Nettokostnaden visar hur stor del av verksamheten som kommunen måste finansiera med skattemedel, generella statsbidrag och utjämning samt räntenetto. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03058 (N03058 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Årets resultat kommun, kr/inv
Årets resultat kommun, dividerat med antal invånare totalt 31/12 . Avser kommunernas samtliga kostnader och intäkter. Ett överskott visar hur mycket kommunens bokförda nettoförmögenhet (= eget kapital i balansräkningen) ökat jämfört med föregående år. Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03007 (N03007 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
- Årets resultat kommunkoncern, kr/inv
Årets resultat kommunkoncern, dividerat med antal invånare totalt 31/12. Avser koncernens samtliga kostnader och intäkter. Ett överskott visar hur mycket koncernens bokförda nettoförmögenhet (= eget kapital i balansräkningen) ökat jämfört med föregående år Källa: SCB.
Kolada API-anrop: https://api.kolada.se/v2/data/municipality/2161/kpi/N03035 (N03035 = nyckeltalet, 2161 = Ljusdal)
Dela denna sida: